De eerste paar dagen in IJsland - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in IJsland - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in IJsland

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Augustus 2014 | IJsland, Húsavík

Na een vluchtreis van 3 uur kwamen we aan op Keflavik international aiport. Vanaf hier reden we met een bus door naar Reykjavik, waar we de eerste twee dagen zouden doorbrengen. In de stad zelf hebben ze 1 camping en daar verbleven we dan ook de eerste twee nachten. De volgende dag liepen we door Reykjavik, waarbij we onder andere de Gay Parade hadden gezien. Naast het bewonderen zijn we ook op zoek geweest naar kampeerspullen, want die hadden we nodig om te kunnen rondreizen.

Zondags 10 augustus konden we de auto ophalen, waarbij we 12 dagen lang rond IJsland zouden rijden. Er loopt een hoofdweg (1) die we zouden volgen, waardoor we uiteindelijk een mooi rondje om het eiland zullen maken.

Dag 1 met de auto:
We reden naar het noorden, richting Borgarnes. In Borgarnes zelf is niet heel veel te doen, dus reden we al snel verder naar het schiereiland Snæfellsness. Hier reden we door de bergen naar ons campeerverblijf in Hellisandur. Vanaf de camping plaats was er een erg mooi uitzicht op de Snæfellsjökull glacier (1446 meter, een van de hoogste bergen van IJsland). De berg is op de top bedekt met sneeuw.

Dag 2 met de auto:
's Ochtends reden we via Olafsvik - een van de belangrijkste vissershavens van het land - weer terug richting Borgarnes om de N1 weer op te komen. We vervolgde onze reis naar Blönduos (slechts 830 inwoners). Onderweg maakten we nog een stop langs drie kraters en bezochten we Hvitserkur. In Hvitserkur ligt een grote rotsformatie en volgens de legende zou het een trol zijn die in steen is veranderd. We reden verder naar onze overnachtingsplaats in Skagaströnd.

Dag 3 met de auto:
Vandaag waren we wat later vertrokken. We reden richting Akureyri, waarbij we onderweg af en toe stopte om van het uitzicht te genieten. Vanuit Akureyri reden we door richting Husavik. Echter voor Husavik te bereiken, overnachtten we 20km van het plaatsje vandaan. Morgen rijden we verder naar Husavik, waar we ook een walvissentocht zullen gaan doen (dus hopelijk zijn er morgen veel walvissen aanwezig!).

We hebben nu al veel mooie dingen gezien. Het uitzicht is erg goed! Onderweg mag je maar maximaal 90km en veel tegenliggers kom je niet tegen. Soms kan de wind wel erg sterk zijn, waardoor het vooral 's nachts koud is (lees: we slapen met fleecetrui aan en muts op).

Foto's volgen nog! Nu nog 9 dagen te gaan met de auto.

Liefs,
Richard en Sanne

• 12 Augustus 2014 - 21:21

Marleen:

Hée San! Wat leuk om te lezen!! En een walvissentocht.. wauw, echt gaaf! Veel plezier :) Ben stiekem toch wel blij dat het hier niet zo koud is, hihi! Hele fijne dagen nog samen! Groetjes aan je papa.

Kus Marleen

• 12 Augustus 2014 - 22:29

Sandra Janssen:

Hey Sanne, Leuk om te lezen hoe het in IJsland is. Tzt toch een
    keer proberen een dd te prikken. Ben benieuwd naar je verhalen.
    Veel plezier en geniet van IJsland. Gr. Sandra

• 12 Augustus 2014 - 22:56

Wieneke:

Leuk

• 12 Augustus 2014 - 23:54

Hanneke:

Wat leuk om te kunnen lezen waar jullie zijn en al veel gezien mooi hoor ben benieuwd naar de fotos
    Groetjes hanneke

• 18 Augustus 2014 - 23:02

Joke Kapteijns:

Heej lieve reizigers.

Hoe was het bij de walvissen? Heel speciaal vind je niet?
    Wij zagen ze in Canada, Nova Scotia.
    Wij volgen jullie een beetje.
    Geniet maar van jullie speciale vakantie op Ijsland.

groetjes Jos en Joke