Het zuiden - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu Het zuiden - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu

Het zuiden

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Augustus 2014 | IJsland, Hvolsvöllur

Dag 7 met de auto:
De ochtend/middag hebben we nog wat rondgekeken in Myvatn. Zo zijn we naar de explosievulkaan Hverfjall geweest en naar de lavavelden in Dimmuborgir. Net buiten Myvatn was er het sulfatorenveld Hverir te vinden, bij Námaskarð. Hier zagen we kokende modderpoelen en dampende zwavelbronnen. We reden verder richting het oosten. Onderweg begon het voor het eerst flink wat te regenen en besloten we dan ook door te rijden tot Egilsstadir. Vanaf daar reden we verder naar onze overnachtingsplek in Stöovarfjörour.

Dag 8 met de auto:
We reden in de ochtend helemaal naar Jökulsárlón (in het zuiden), een enorm gletsjermeer waar afbrekende stukken ijs drijven van de gletsjer Vatnajökull. Een deel van de James Bond film, Die Another Day, is hier opgenomen. Na de lunch reden we verder naar Skaftafell (de groene oase van de Vatnajökull). Hier liepen we omhoog naar een schitterende waterval, Svartifoss. Rond 18 uur reden we naar onze overnachtingsplek in de buurt van Kirkjubæjarklaustur (iemand die dit uit kan spreken?)

Dag 9 met de auto:
We reden eerst wat rond in Kirkjubæjarklaustur, waarna we onze reis vervolgden naar Vik. Vik is een klein dorp met maar 280 inwoners. Aan de kust zijn prachtige rotsformaties te zien. Dyrhólaey is een rots waarbij er een gat is gesleten dmv erosie. We reden verder naar de grote waterval Skogafoss (60m hoog). Deze waterval is de laatste van de 20 in de rivier Skógá. Hier hebben we in de middag wat rondgelopen en lekker koffie gedronken. De laatste bezichtiging van de dag was de Seljalandsfoss (inderdaad, weer een waterval!). Hier konden we achter de waterval langs lopen. We sliepen 10km uit de buurt van Hvolsvöllur.

Dag 10 met de auto:
We vertrokken om 10 uur met de boot naar het eiland Vestmannaeyjar in het zuiden. Na 35 minuten kwamen we aan en begonnen met een flinke wandeling naar de (nog actieve) vulkaan Eldfall (221m hoog). Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht op het kleine eiland (nog geen 16km lang). In de middag liepen we naar het westen van het eiland, bij Kaplagjóta, om op zoek te gaan naar papagaaiduikers. Maar helaas, weer geen succes. Om 17.30 vertrok de boot weer naar ´het vaste land´. Het was geen groot eiland, maar wel leuk om gezien te hebben.