Drie dagen verder - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu Drie dagen verder - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Sanne - WaarBenJij.nu

Drie dagen verder

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Augustus 2014 | IJsland, Húsavík

Dag 4 met de auto:
Om 10 uur 's ochtends stonden we in Husavik klaar om met de boot mee te gaan. Er was een storm op zee geweest, waardoor sommige golven nogal hoog waren. Na een half uurtje kwamen we al wat white beaked dolphins tegen! Helaas durfden ze niet al te dicht bij de boot te komen. Na een tijdje verder varen zagen we uiteindelijk twee minke whales! Heel erg mooi om te zien. Na de drie uur durende boottocht zochtten we naar papagaaiduikers aan de kust, maar helaas geen succes. We reden verder door naar Asbyrgi waar we een enorme rotsformatie in het Jökulsárgljúfur National Park zagen. Erg indrukwekkend!

Dag 5 met de auto:
De dag van de Diamante route. We vertrokken vroeg om de weg langs drie watervallen te volgen. De conditie van de weg was niet al te goed, maar na enige tijd kwamen we bij de eerste waterval, de Hafragilsfoss (27m hoog). Een inmense waterval met een prachtig uitzicht. Al snel volgde de. tweede waterval, de Dettifoss. Wat betreft de grote hoeveelheid water die naar beneden stroomt, is Dettifoss de grootste waterval van Europa. Stroomopwaarts was de derde waterval te vinden, de 13m hoge Selfoss. Alle drie erg mooi om te zien! In de middag reden we naar de vulkaan Krafla. Deze vulkaan wordt gebruikt om Noord IJsland te voorzien van electriciteit. We wandelde eerst door Leirhnjúkur, waar enorme lavavelden te zien waren. Op verschillende plekken zag je rook en sommige stenen voelden warm aan. Vervolgens hebben we een rondje om het grote bijmeer, Viti, gelopen. Aan het eind van de dag reden we naar Myvatn.

Dag 6 met de auto:
Deze keer reden we een dagje zelf niet, maar hadden we een 4x4 bus geboekt naar de vulkaan Askja. Askja ligt meer dan 100km verwijderd van Myvatn. Het was een lange rit waarbij we twee rivieren overstaken. Naarmate we de berg Heroubreio naderde, werd het landschap steeds desolater. Er was nog maar weinig groen te zien. De Heroubreio is volgens de IJslanders zelf de Queen of the Mountains en is wel 1682m hoog. Vanaf daar was het nog 30km rijden naar Askja. Vanaf de parkeerplaats liepen we een half uurtje (oa door sneeuw) om bij de krater te komen. Het uitzicht. was fantastisch. Het kratermeer bevatte koud water, terwijl de bijkrater Viti vol warm water zat. De twee meren werden gescheiden door een dam. Aan het eind van de middag reden we weer terug naar Myvatn

• 21 Augustus 2014 - 13:56

Hanneke:

Hallo
    Wat een prachtige reis en wat zien jullie veel geniet ervan ben jaloers Ricard wat fijn omdat met je dochter te beleven groetjes Hanneke