The center en Victoria - Reisverslag uit Darwin, Australië van Sanne - WaarBenJij.nu The center en Victoria - Reisverslag uit Darwin, Australië van Sanne - WaarBenJij.nu

The center en Victoria

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Augustus 2013 | Australië, Darwin

Het is al een tijdje geleden dat we in Darwin waren. De ochtend van 17 Juli vertrokken we met the Ghan naar Alice Springs. De totale reistijd was iets van 20 uur. Een hele leuke ervaring en de trein was best wel luxe. Je had genoeg beenruimte, je kon de stoelen draaien en er waren douches en een restaurantje aanwezig. Die avond had ik alleen niet al te goed geslapen, want er zaten een aantal snurkers in dezelfde cabine. We arriveerde de volgende ochtend rond 10 uur en werden met een shuttle busje naar het hostel gebracht.
We verbleven drie dagen in Alice, voordat we op tour zouden gaan. Het temperatuurverschil met Darwin was best wel groot (zo'n 10 graden) en opeens moesten we lange broeken aan. In die drie dagen hadden we vooral even lekker uitgerust en Alice Springs bekeken. Hoewel het niet zo voelt, zit je wel in een town in the middle of nowhere.
Na die drie dagen begonnen we met volle moed aan onze Rock the Centre tour. De eerste dag moesten we veel km afleggen om ergens te komen. Aan het eind van de middag kwamen we bij de Kings Canyon aan. Hier maakten we een lange wandeling langs de canyon. Het uitzicht was echt super mooi! Toen had ik pas goed door hoe weinig er was...
Na de Kings Canyon reden we naar ons eerste kamp waar we weer eindelijk de nacht doorbrachten in een vertrouwde swag. De volgende ochtend moesten we al om 5 uur 's ochtends op, om bij Uluru te komen. Onderweg kwamen we nog langs Mt Connor, een enorme berg die best wel veel weg heeft van Uluru. In de middag arriveerde we echter bij Uluru om onze 10km wandeling te doen om deze enorme berg. Het was echt super indrukwekkend en zeker iets dat je gezien moet hebben! Tegen zonsondergang gingen we naar een lookout van Uluru om daar de verandering van kleur in de berg te kunnen zien. Hierna reden we door naar onze tweede kamp, om te genieten van een bbQ met kamelenvlees em kangeroevlees en daarna weer onder de sterren te slapen. De volgende ochtend moesten we weer vroeg op (rond 5 uur) om deze keer een zonsopgang van Uluru te zien! Het uitzicht was erg mooi en je zag de zon naast Uluru stijgen. We maakten die dag onze laatste wandeling door Kata Tjuta. Hier kregen we ook gelijk een uitleg over hoe de drie bergen (Mt Connor, Uluru en Kata Tjuta) nou eigenlijk waren ontstaan. De rest van de middag reden we weer het hele stuk terug naar Alice Springs om daar afsluitend met de groep te dineren.
De volgende ochtend vertrokken we alweer naar het vliegveld...op naar Melbourne! Het vliegen duurde maar 3 uur en we kwamen aan het eind vam de middag aan. We hadden een hostel geboekt in St Kilda en werden daar met een shuttlebus afgezet. Het was raar om in Melbourne te zijn, omdat het voor mijn gevoel het meest op de Nederlandse steden lijkt.. We hadden de eerste paar dagen het centrum en de omgeving verkend. Zo zijn we wezen shoppen (ach he...), naar het museum geweest, het skydeck bezocht (waarbij we een super mooi uitzicht over Melbourne zagen!) en de Dondenong market bezocht. Omdat we niet alleen maar Melbourne wilden zien, maar ook de omgeving, hadden we een Jucy auto gehuurd voor 8 dagen. Vorige week woensdag begon onze roadtrip. We reden het hele stuk over de highway naar Allensford (het einde van de Great Ocean Road) om bij vrienden van ons op bezoek te gaan. We waren de eerste drie dagen bij hun en hadden ook een deel van de Great Ocean Road samen gedaan (we eindigde bij de Twelve Apostles). Erg gezellig! Zaterdags besloten we om zelf verder te reizen en de rest van de Great Ocean Road te doen. We reden eerst helemaal naar Apollo Bay om daar op ons gemak alle plekjes te bezoeken tot aan Geelong. In Cape Otway hadden we eindelijk onze eerste Koala's gespot!! En in Lorne hadden we voor het eerst in ons autootje overnacht. Hoewel het weer niet altijd even goed was, was het uitzicht nog steeds echt super mooi! Ik zou er graag nog een keer terug komen. Naast het slechte weer, hadden we ook problemen met de accu van de auto. Deze was slecht en moest dus vervangen worden. Gelukkig duurde dit maar 2 uur en konden we maandagochtend verder reizen naar Phillip Island! Hier hadden we de zeehonden bij the Nobbies en de Penguin Parade gezien! Erg schattig om de kleine pinguins het strand op te zien huppelen. We overnachtten die avond op een campsite in de auto en reden de volgende ochtend naar Wilsons Promontory National Park. Het weer was alleen bar slecht en er zaten flink wat regenbuien tussen. Hierdoor hadden we minder kunnen zien, dan ik had gewild. De wandelingen die we hadden gedaan, waren echter erg mooi en er was veel wildlife te vinden! Na het park zijn we nog langs Waratah Bay, Wakkerville en Agnes Falls gereden voordat het donker werd en we naar onze kampeerplek moesten rijden voor een laatste overnachting in de auto. Vandaag reden we het hele stuk terug naar Melbourne en kwamen 's middags bij het hostel aan. We hebben nu nog twee volle dagen voordat we het mooie Australie moeten verlaten...dus nu nog even vol genieten, voordat we naar onze laatste stop Singapore vertrekken!