Van het Noorder-eiland naar het Zuider-eiland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sanne - WaarBenJij.nu Van het Noorder-eiland naar het Zuider-eiland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sanne - WaarBenJij.nu

Van het Noorder-eiland naar het Zuider-eiland

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Na Taupo zijn we door gereisd naar River Valley. Zoals de naam al zegt...
er was een hele mooie vallei met natuurlijk een rivier erbij. Het hostel lag dus een beetje in the middle of nowhere en we hebben die dag ook niet zo heel veel gedaan en vooral lekker gerelaxed :). Die zelfde avond heb ik voor het eerst ervaren hoe het was om met 31 andere mensen op een kamer te liggen..nogal roemoerig haha, maar uiteindelijk wel oke. De volgende ochtend hadden we nog geprobeerd een wandeling te maken, echter waren de wandelpaden helemaal dicht gegroeid waardoor het eerder een 'weg' door de jungle was. Het was een kort bezoek aan River Valley, want die middag vertrok de bus al weer naar de hoofdstad van Nieuw Zeeland: Wellington.

In totaal zijn we twee dagen in Wellington gebleven. Wellington is niet zo'n mooie stad als Auckland, maar er is wel veel meer te beleven en het is er veel minder saai! De eerste dag hebben Anne, Laura en ik het Te papa museum bezocht, het cricket veld gezien (dat was een beetje een foutje haha, het lag niet in de richting waar we moesten zijn), een tour gedaan bij het parlements gebouw en het Westpac stadion bewonderd. Na een dagje de toerist uit te hebben gehanden, hadden we de volgende dag nog meer voor toeristje gespeeld. We zijn met de cable car naar de Royal Botanic Garden gegaan en hebben daar een aantal uur rondgewandeld. Heel raar om zo'n groot park midden in de stad te vinden. Na onze wandeling was het al weer tijd om te eten en niet al te laat naar bed te gaan. De volgende dag moesten we om 7 uur 's ochtends paraat staan voor de ferry naar het Zuider-eiland!

Om eerlijk te zijn, heb ik de hele reis met de ferry zowat geslapen (het was een reis van 3/4 uur). We kwamen aan in het plaatsje Picton en hebben vanuit daar gelijk de bus genomen richting Kaiteriteri (dicht bij het Abel Tasman National Park). Kaiteriteri is een piep klein plaatsje met een mooi strand...en dat was het eigenlijk ook wel. Omdat er op het strand overal zandvlooien te vinden waren, duurde het ook niet lang voordat ik het strand weer verliet haha. Die nacht zijn we om 7 uur 's ochtends opgestaan om naar een super mooie zonsopgang te kijken! Heel erg mooi om te zien! Na het bewonderen van de zon hadden we besloten om nog een wandeling te maken langs de stranden bij Kaiteriteri. 's Avonds hadden we nog wat rondgehangen bij het strand en de volgende dag reisden we verder naar Westport.

Voordat we naar Westport gingen, hadden we de Foulwind track gedaan. Dit is een wandeling van een half uurtje langs de zee en daar hebben we gelijk wat zeehonden kunnen spotten :). In Westport was ook niet heel veel te doen. We verbleven wel in een super relaxt hostel en hebben daar de avond lekker buiten gezeten. De volgende dag vertrokken we naar Lake Mahinapua.

Voordat we naar Lake Maghinapua gingen, stopten we nog langs de Punakaiki Pancake rocks. Dit zijn steenformaties die bestaan uit lagen die op elkaar gestapeld zijn (en hierdoor dus een beetje op een pannenkoek lijkt). Daarna reden we door naar Lake Mahinapua...de meest rare stop die ik ooit heb gehad. Lake Mahinapua lag langs een snelweg en wat er letterlijk alleen te zien was, was: het hostel, lake Mahinapua en het strand. Niet alleen de omgeving was een beetje vreemd, maar het hostel ook haha. Je had verschillende huisjes met bedden en een bar genaamd the Poo Pub. The Poo Pub leek een beetje op zo'n oude mannen country bar haha. Op het plafon waren oude petjes en bh's te vinden en het rook er tamelijk apart. We hadden die avond een thema-feestje in the Poo Pub: het ABC-feest (Anything But Clothes). Anne en ik hadden ons versierd met een picknickkleed, borden en bestek. Het was een hele leuke, grappige manier om de groep beter te leren kennen en de avond was zeker geslaagd!

Next stop: Franz Josef! Gistermiddag 25 maart kwamen we in Franz Josef aan. Dit dorp staat bekend om zijn gletsjer en we hadden die middag ook gelijk een ice explorer trip geboekt voor de volgende dag. Hoewel het de eerste dag alleen maar had geregend, was het vandaag super mooi weer geweest en mochten we dus de gletsjer op! Onze tour begon met een helicopter vlucht richting de gletsjer. Op de gletsjer maakten we ons ijs-klaar door onze crampons aan onze boots te bevestigen. Het was zo ontzettend gaaf om te doen! We zijn een heel stuk naar boven gelopen en daar hebben we door nauwe openingen gelopen, weer stukken naar beneden gedwaald met een touw en stijle ijsstukken op geklommen. Heel heel erg gaaf! Onze trip eindigde met een groepsfoto en weer een helicopter vlucht terug naar ons beginpunt. Nu hebben we nog 1 hele dag in Franz Josef te gaan en donderdag vertrekken we naar Queenstown! Maar morgen eerst even een dagje genieten in the hot water pools :).